Thursday, March 26, 2015

Mildenberger über Heilsgeschichte

Mildenberger emphasizes that the term itself is of 19th century origin (Erlanger Theologican J. Ch. K. v. Hofmann), even if pietistic Biblizism in the style of J.A. Bengel and F.Ch. Oetinger as well as the Federationtheology of the 16th century prefigure the notion (sp.1584).

Mildenberger notes that the premise to such thinking is accepting all of history as one reality, which only begins to take place in the 2nd half of the 18th century (sp.1584). Here, Heilsgeschichte effectively replaces metaphysics for dogmatics (sp.1584) and has to find a profile in comparison to world history.

Already in Hofmann's work the curious move, that Salvation History has existence independent of any knowing subject surfaces here (p.1585). Key criticisms of this position are Bultmann [presumably Geschichte und Eschatologie?, 1955?] and O. Cullmann's Heil als Geschichte, 1965.

Salvation history finds use in conservative positions that insist on the verbal inspiration of the Biblical writings, coupled with a modern notion of history, which is then intended to counter the historical critical reconstructions of the Biblical narratives.
Hier ist die mehr oder weniger streng gefaßte Vorstellung der Verbalinspiration mit einem modernen Verständnis geschichtlicher Tatsächlichkeit verknüpft. (sp.1585)
 However, Mildenberger indicates the problems that this approach has.
Heilsgeschichte als Systematisierung des biblischen Erzählens von Gottes Handeln erweist sich ## darin als problematisch, daß sie die biblischen Erzählungen in einen diesen fremden Zusammenhang einer einzigen Geschichte bringen will. Dabei kommt ein dem biblischen Reden fremder Begriff von Tatsächlichkeit und zeitlicher Kontinuität ins Spiel, der die biblischen Erzählungen auf einen hinter diesen liegenden Tatsachenzusammenhang hin befragt. ... dieser konstruierte Tatsachenzusammenhang (soll dann, RCK) als Heilsgeschichte die objektive Grundlage des Glaubens sein.  Die moderne Geschichtskonstruktion tritt an die Stelle des biblischen Redens, wo auch die einzelnen Inhalte der biblischen Erzählung entnommen sind. (sp.1586)
No approach of Salvation History can escape the assumption that history can be interpreted at all as such a unified process (sp.1586).
Die Bestimmung der Gesamtwirklichkeit als Heilsgeschichte setzt voraus, daß Geschichte überhaupt als sinnvoller zielgerichteter Gesamtzusammenhang erfasßt werden kann. Das ist aber ein keineswegs selbstverständliches Wirklichkeitsverständnis. (sp.1586)
Mildenberger proposes to drop the use of the term altogether (sp.1586).

Bibliographie

Friedrich Mildenberger, Art. Heilsgeschichte, RGG4, Band 3, sp.1584-1586.
  • O. Cullmann, Heil als Geschichte, 1965.
  • R. Bultmann, Geschichte und Eschatologie, 1955?
  • Karl Löwith, Meaning in History, 1949 (= Weltgeschichte und Heilsgeschehen, 1953).
  • R. Koselleck, Art Geschichte, V-VII, GGB2, 647-717.

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